Jeritan Oksigenku

Hidup ibarat logam yang mengalami pengoksidaan. Makin lama makin berkarat, hingga satu masa reput dan hilang. Itulah saat kita kembali kepada Pencipta. Tak ada yang abadi melainkan Dia :-)

Apa yang boleh dijadikan teladan, ambil buat ingatan.

Tika luput masa yang diberikan, legasi ini akan terus bicara tanpa kata, mengilham semangat, mengukir kenangan dan memercik rindu pada siapa pun yang bertamu. Cebiskanlah sedikit dari bicaramu untukku, lewat doamu.

Yang baik itu dari Allah jua. Aku hanya menulis menyampaikan. Hanya bicara lewat maya, dari hamba Allah yang mengharapkan redha-Nya dan bersaudara dengan kalian atas syahadah dan akidah yang sama. Doakanlah untukku, nescaya para malaikat turut mendoakanmu.

Sunday, June 8, 2014

Babi, DNA dan halal

Sejak isu coklat Cadburry ni,ramai betul ustaz segera muncul. Ramai yang mengeluarkan fatwa sendiri, tak kurang juga yang menjadi pakar rujuk bidang analisis DNA dan halal.

#1: Cuci darah
Aku sangka hanya pesakit buah pinggang je yang perlu cuci darah. Ada fatwa baru kata perlu buat pemindahan darah. Jika begitu nape tak ganti sekali otot.Kan apa yang kita makan akan tumbuh menjadi darah daging? Sangat menjengkelkan,memalukan agama.

#2: Babi
Salahkah babi? Sejarah menunjukkan babi telah wujud sejak zaman Nabi Nuh A.S lagi. Lalu jika ia begitu berdosa,lantaran apakah Allah ciptakan babi? Tidak disebut tentang tujuan penciptaan babi di muka bumi ini. Mengapakah begitu besar sekali dosa makhluk ciptaan Allah ini?

#3:Kita
Kita, manusia ini diciptakan untuk apa? Tak lain tak bukan ialah untuk menyembah Allah. Yang Maha Mencipta. Sang pemilik seluruh langit dan bumi malah seluas semesta juga adalah miliknya. Adakah kita telah  mentaati tujuan kita dicipta? Lalu mengapa harus mendengki pada babi?

#4: Jangan salahkan babi
Jelas, kita hidup bukan hanya untuk menyalahkan babi. Tetapi jika kita tidak ikut perintah Allah dan hidup berkiblat nafsu nafsi semata, maka apa bezanya kita dengan babi? Malah,babi pun tidak pernah mendengki dan menyalahkan manusia.

#5: Babi pun tidak lakukan
Babi pun tak merokok. Tak minum arak. Tak mengumpat. Tak derhaka pada ibu bapa. Manusia?

#6: Babi tak belajar.
Babi tak belajar. Jika ilmu tak ke mana, janganlah berlagak nak jadi ulama. Banyak kelas/ kuliah agama, boleh cedok ilmu. Jika malas nak belajar,taknak belajar tapi nak tunjuk pandai, sama la macam babi yg tak belajar. Babi pun tak berlagak pandai!

#7: Yakinlah bila kau tidak berilmu.
Yakinlah pada pengumuman JAKIM. Bila kau tak ada cukup ilmu, dan kau malas nak belajar, ikutlah cakap ulama. Kalau JAKIM pun kau bedal, perangai apakah tu.

#8: Haram yang lain
Fatwa rokok haram. Arak tu haram. Adakah kita halalkan demi nafsu nafsi? Mengapa hanya haram babi yang dipegang. Disahkan halal,bebas dari babi pun dipersoal juga?

#9: Aku makan
Aku makan je. Kalau tak yakin logo halal JAKIM, semua benda tak boleh makan. Takkan nak makan kat kedai yang tulis NO PORK SERVED?



No comments:

Post a Comment